Cem Akaş, 1997 yılında yayınlanan bir makalesinde insanın şehirle kurduğu ilişkiye dair kehanetlerini şöyle ifade ediyordu:

“Eşiğinde kıpraştığımız yeni çağ, eğer dönüşümü başaracaksa, odağına Şehir’i alacak ve iktidarını sarsmaya yönelecektir. Seçkinler çemberin dışına kaçacak –bu ilk kez gerçekten mümkün oluyor- ve şehir “quasi-fare”lere kalacak: Modernite’nin mirası yeni proleterya. Çemberin içinde şiddet, yabancılık ve korku öyle titreşecek ve titreştirecek ki insanları, Şehir’i ve kendilerini canlı sanmayı sürdürecekler. Dışarıdaysa keşif ve buluşlar, Modernite’nin başlarında görülen hızla gerçekleşecek – içe ve Doğaya yönelik olarak.”

Bu öngörülerin ardından geçen yaklaşık 20 yıllık zaman diliminde, özellikle İstanbul açısından şehrin dönüşümünün yaşam biçimimiz ve özgürlüklerimizi nasıl etkilediğini doğrudan deneyimlediğimiz birçok olaya tanık olduk. Öyle ki, şehrin nasıl görüneceği ve nasıl şekillendirileceği tarihte belki de hiç olmadığı kadar bireyin ya da insanın varoluşuna dair bir mesele haline gelmeye başladı.

İLGİLİ İÇERİK: Uzay mekiklerinin efsaneye dönüştüğü bir gelecek tasviri

Mimarlık ve tasarım üzerine birçok çalışması olan Gabriele Boretti de Venedik Bienali kapsamında hazırladığı aşağıdaki görseller üzerinden bütün bu meseleleri yeniden düşünmemizi sağlayacak biçimde bundan elli yıl sonra bizi nasıl bir şehrin ya da distopyanın beklediğini hayal ediyor. Giderek artan bir düzeyde devam eden kentsel genişlemenin oluşturduğu bu durum şehri de birçok yeni ve tartışmaya açık içsel dinamiklerle hayal etmemize neden oluyor. İnşaat çılgınlığının hayal gücünün sınırlarını aşan bir biçimde tahriplere yol açmaya başladığı İstanbul, Boretti’nin konsept tasarımlarıyla günümüzün bu tuhaf gerçekliğini de aşan yeni absürt manzaralara ev sahipliği yapıyor.

New Eden. Görsel: Gabriele Boretti / Fundamentals - Postcards from the Future, Istanbul (2014-2064)

NEW EDEN. GÖRSEL: GABRİELE BORETTİ / FUNDAMENTALS – POSTCARDS FROM THE FUTURE, ISTANBUL (2014-2064)

Sözü yeniden Cem Akaş’a bırakalım:

“Her şey Şehir’e ne olacağına bağlı. Eğer canlı dünyayla bağlanma biçimini değiştirmezse, yani hem Lebenswelt [canlı dünya] cansız nesneler, ortamlar ve bunların dayattığı ilişki yumaklarıyla doldurulur, hem de Şehir büyümeyi ve iktidarını parlatmayı sürdürürse, Büyüye duyulduğu açık olan özlem, özlem olarak kalır – belirsiz, sonuçsuz, revnak.”

boretti istanbul 3

URBAN RAFT. GÖRSEL: GABRİELE BORETTİ / FUNDAMENTALS – POSTCARDS FROM THE FUTURE, ISTANBUL (2014-2064)

boretti istanbul 4

SHELTER. GÖRSEL: GABRİELE BORETTİ / FUNDAMENTALS – POSTCARDS FROM THE FUTURE, ISTANBUL (2014-2064)

boretti istanbul 5

A NEW LEVEL. GÖRSEL: GABRİELE BORETTİ / FUNDAMENTALS – POSTCARDS FROM THE FUTURE, ISTANBUL (2014-2064)

boretti istanbul 6ENERGY. GÖRSEL: GABRİELE BORETTİ / FUNDAMENTALS – POSTCARDS FROM THE FUTURE, ISTANBUL (2014-2064)

boretti istanbul 7

CONNECTİONS. GÖRSEL: GABRİELE BORETTİ / FUNDAMENTALS – POSTCARDS FROM THE FUTURE, ISTANBUL (2014-2064)

Görüntülerin devamı için bonpurloryan adresini ziyaret edebilirsiniz.