Birkaç yıl önce, Werner Herzog, 3D sinema teknolojisini kullanarak insan elinden çıkmış en eski resimleri görüntüledi ve Unutulan Hayaller Mağarası’nın (Cave of Forgotten Dreams) teknoloji ve ana fikrin alışılmadık bir kombinasyonunu ortaya çıkardığını ilan etti. Fakat, Fransız arkeolog ve yönetmen Marc Azéma’ya göre, bu buluş -büyük kültürel bir döngünün sona erişi gibi- mükemmel bir anlam kazanmalıydı. 20 yıldan fazla bir süredir devam eden araştırmalar, onun, Herzog’un filminde gösterilen 32.000 yaşındaki mağara resimlerinin bir adam ve canavarın birbirini izleyen görüntüleri olduğunu görmesini sağladı; bunlar durağan resimler değillerdi, belli bir sıraya dizildiklerinde hareketli hale gelen görüntülerdi.
Azéma’nın kısa videosu “Ardışık Animasyon: İlk Paleolitik Hareketli Resimler” (Sequential Animation: The First Paleolithic Animated Pictures), bu dizilimi bizler için gözler önüne seriyor. Fransa ve Portekiz’deki mağaraların duvarlarında bulunan anatomik eskizlerin hayvan hareketlerini sanatçıların algıladığı biçimde nasıl tasvir ettiğini ortaya koydu. Modern sinema ile olan bağlantı, eğer Edward Muybridge’in 19.yüzyıl sinema çalışmalarını ve sonra Lumière kardeşlerin erken ürünlerini gözden geçirirseniz, oldukça açık bir şekilde görülebilir. Nesnelerin nasıl hareket ettiği konusundaki asırlık merakımızı bir kez tatmin ettiğimizde, insani ihtiraslarımız doğrultusunda, bu keşfi tekrar, sanatsal bir amaç için kullanma eğilimi gösterdik.
“Onu, sinemanın ilkel bir versiyonu olarak adlandırmanın abartılı olduğunu düşünmüyorum.” diyor Azéma, PRI’nin Dünya (The World) adlı videosunda. “Bu, izlerkitle ve resimlerin bir araya gelmesiyle, iletişimin ilk büyük şekliydi.” Azéma, Retinal ayrıklık veya görme sürekliliği gibi anahtar kavramlara işaret ederek, “Bir görüntü, sonra ardışık bir görüntü ve sonra başka bir görüntü aldığınızda, retina da sonradan gelecek olanı takip eder,” diyor. Ki, ilk etapta sinemayı mümkün kılan da budur. Kafasındaki görüntüleri duvara dökme ihtiyacı duyan ilkel insan da bu konuda bir şeyler biliyordu gibi görünüyor. Merak etmekten kendimizi alamıyoruz; sinema, bizlerin en büyük bütçeli 3D yapımlarımıza bile tarih öncesi mağara resimlerini izliyormuş gibi bakacak olan gelecek nesillere nasıl görünecek?
Video:“Sıralı Animasyon: İlk Paleolitik Hareketli Resimler”
Yazar: Colin Marshall
Çeviren: Zeynep Şenel Gencer
Kaynak: Open Culture
Başlık Görseli: Bradshaw Foundation