Bunlar sanatçının Tahiti’de bilinen tek fotoğrafları olabilir.
Kendi yazdıkları ve resimlerinden öğrendiklerimiz bir yana Paul Gaugin’in Tahiti’deki zamanı hakkında çok az şey biliniyor ve bu, kendini beğenmiş bir gizem içinde sanatçının Güney Pasifik’teki başarılarını gölgeliyor.
Fakat Paul Gaugin’i Tahiti yıllarında gösteren bilinen iki fotoğrafın keşfi sanatçının hayatına ve karakterine büyüleyici bir ışık tutuyor.
1896’da çekilen fotoğraflar Avrupalı erkekleri bir grup Tahitili kadın arasında gösteriyor. 48 yaşındaki Gaugin bir fotoğrafta iki genç kadını öper ve sarılırken, diğerinde genç bir kadına dayanırken gösteriliyor.
Görüntüler sanatçının çapkın ve kadın düşkünü ününü yeniden doğruluyor. Sanat tarihçisi Caroline Boyle – Turner New York Times International Edition’a “Gaugin, yazılarında ve tablolarında açıkça görüldüğü gibi, Polinezyalı genç kadınlara hayranlık duyardı ve onları takip ederdi,” dedi. “Bu fotoğraf onun keyfini göstermenin yanı sıra insani yanını da gösteriyor.”
Temmuz 2015’de Fransa’da gizli bir müzayedede fotoğrafları alan Münih’li tüccar Daniel Blau Gaugin’in öptüğü kadının-sanatçının Art Newspaper tarafından aktarılan yazılarına göre o zaman sadece 15 yaşındaydı – Gaugin’in sevgilisi ve ilham kaynağı Pahura olabileceği tahmininde bulundu. Bu kadın Londra’da Courtauld Gallery’de asılı duran Nevermore (1897) dâhil olmak üzere onun en iyi eserlerinden bazılarının ilham kaynağıydı.
Artnet News’a gönderdiği bir e-mail’de Blau, Gaugin’i ömrünün son yıllarında frengiden mustarip hasta bir adam olarak niteleyen bilimsel görüşün aksine, fotoğraflar onun “en iyi yıllarını yaşayan hayat dolu bir adam olarak görülebileceğini gösteriyor,” demekte.
Albümde sanatçının kim olduğu söylenmese de görüntüler sanatçının oto portrelerine ve Fransa’da çekilen diğer fotoğraflarına yakın bir benzerlik taşıyor. Üstelik fotoğraflar sanatçının ünlü bir tanıdığına, sömürgeci yönetici Jules Agostini’ye atfediliyor ve albüm sanatçının evinin “ressam Gaugin’in evi” olarak etiketlendiği, önceden bilinen bir fotoğrafı da içeriyor.” Times’a konuşan Boyle-Turner atıf için kanıtın “oldukça ikna edici” olduğunu söyledi.
Yazar: Henri Neuendorf
Çevirmen: Tubanur İşcen
Kaynak: Artnet
Düşünbil Portal’da yayımlanan, Düşünbil yazar ve çevirmenlerine ait herhangi bir yazı, çeviri, makale ve haber izin alınmadan basılı olarak ya da internet ortamında kullanılamaz, çoğaltılamaz, yayınlanamaz. İzinsiz kullananlar hakkında hukuki yollara başvurulacaktır.